Pani Pietruchová, prečo zneužívate Bibliu?

Autor: František Trstenský | 30.9.2008 o 15:32 | Karma článku: 10,97 | Prečítané:  3330x

Biblia v Knihe Jozue opisuje veľmi známy a krutý príbeh dobytia starobylého mesta Jericha. Izraeliti pod vedením Jozueho každý deň počas šiestich dní obídu mesto okolo jeho hradieb. Na siedmy deň ho obídu sedemkrát, začnú trúbiť, kričať a múry mesta sa zosypú. Jozue vstúpi do mesta a na Boží rozkaz pobije všetkých jej obyvateľov aj zvieratá.  Krutosť Boha triumfuje.  

V rokoch 1952-1958 robila v mesto Jericho archeologické vykopávky Kathleen Kenyon. Zistila ohromujúcu skutočnosť. V období 1550-1250 pred Kr. teda v období, do ktorého sa kladie biblická udalosť zničenia Jericha, sa nenašli žiadne múry Jericha. V tom čase Jericho nemalo múry a bolo iba nepatrným sídlom a nie významným nedobytným mestom, ako sa to píše v Biblii. Archeologička našla múry približne z roku 1550 pre Kr. a teda Jericho muselo padnúť ešte pred (!) zaujatím krajiny Izraelitmi.       

 Pod vplyvom tohto zistenia sa niektorí biblisti snažili posunúť periodizáciu dejín, aby predsa len biblický text „harmonizoval“ s archeologickými zisteniami. Úplne zbytočne. Dostalo sa im iba výsmechu. Ale potom sú spochybnené slová o pomste a o zavraždení všetkých obyvateľov mesta spolu s dobytkom. Ako je to vlastne?      

Biblia aj Korán tvrdia o sebe, že majú nebeský pôvod. Kým ale Korán nepripúšťa žiadny ľudský pôvod, lebo Islám tvrdí, že Korán zostúpil z neba, Biblia hovorí, že je Božím slovom, ale zapísané ľudskou spôsobom. Preto teológia reči Biblie závisí od každodennej reči a pojmov doby, v ktorej bola napísaná. V tomto duchu je potrebné chápať aj slová o násilí a krutosti. Tieto texty vznikali v kultúre, ktorá je výrazne odlišná od nášho myslenia.            

Ak pani Pietruchová vypísala mnohé texty, v ktorých sa spomína násilie, vychádza z pomýleného predpokladu, že všetky biblické texty sú historické správy, faktograficky opisujúce udalosti. A to je aj spomenutý príklad Jericha.  

Biblický opis zničenia Jericha vzniká v čase, keď Izraeliti už toto mesto dávno obývali a Biblia podáva zdôvodnenie začiatky ich osídlenia na tomto území. Pozornému čitateľovi neunikne, že skôr ide o opis akejsi kultovej procesie, než o skutočnú vojnovú výpravu. Ale je to prirodzené, keď si uvedomíme, že vo Svätom písme je použitých veľa literárnych žánrov a je potrebné naučiť sa ich spoznávať. Príbeh Jericha chce povedať, že Izraeliti, ktorí predtým boli bez vlastníctva krajiny sa stali jej vlastníkmi na základe Božieho rozhodnutia. Znamená to ale, že v Biblii žiadne násilie nie je? Vôbec nie!!! 

Staroveký človek nerobil rozdiel medzi svätým priestorom a sekulárnym svetom. Všetko pochádzalo od Boha. Bez neho sa nič v živote neudialo. Preto dokonca aj vojny a ich vedenie patrili do Božej sféry. Jahve – Boh Izraela sa stáva bojovníkom izraelského národa. Ak kráľ, alebo pred vznikom monarchie niekto iný, vedie vojnu, tým, kto v skutočnosti bojuje, nie je kráľ, ale Boh. Táto koncepcia je spoločná vtedajším štátom Blízkeho východu. Biblické texty o násilí musíme chápať ako reakciu na hrubú vojensko-mocenskú rétoriku veľmocí vtedajšieho Blízkeho východu a taktiež  ako preberanie spôsobu písania podľa vzoru kráľovských spisov týchto národov, predovšetkým Asýrie a Babylonu.  

Nereagovať na túto imperialistickú propagandu by znamenalo súhlasiť s modloslužbou týchto národov. Znamenalo by to umenšiť Jahveho majestát a podriadiť ho iným božstvám, čo pre izraelské náboženstvo bola nemysliteľná vec. 

Iste by nebolo správne  tváriť sa, že Biblia žiadne násilie neobsahuje. Ale rovnako by bolo nesprávne hodnotiť biblické texty o vojne, dobýjaní zeme, zničení nepriateľa kritériami našej doby. Biblické texty vznikli v prostredí iných náboženstiev a nutne odrážajú vtedajšie myslenie, formy a spôsoby vyjadrovania. Biblia je plná literárnych žánrov a každý z nich svojou formou vyjadruje obsah textu:   Nm 6,24-26 - požehnanie;  Lv 23,22 – nariadenie;      Joz 12,9-24 – zoznam;     Gn 9,9-11 – zmluva;      Prís 16,18 – príslovie;       Sdc 14,14 – hádanka;      Iz 35,5-6 – prísľub záchrany;     Mt 13,44-46 – podobenstvo;        Gn 11,1-8 – mýtus;        Ž 13, 2-3 – žalm, modlitba;     3Jn 1-13 – list;       Gn 12,10-20 – historický príbeh (sága);   Lk 23,1-7 – historická správa;     Sdc 9,8-15 – bájka;      Sk 4,8-12 – kázeň;     Sk 22,3-9-autobiografia.       

Mojou úlohou nebolo presvedčiť o neexistencii násilia v Biblii. To ani nie je možné! Skôr som sa snažil varovať pred lacnými sloganmi a vetami vytrhnutými z kontextu. V Biblii je napísané, že Matuzalem žil 969 rokov, dnes sa ľudia dožívajú "iba" 70 rokov. Aj za to môže Biblia? Autorka spomína takmer na 99% citácie zo Starého zákona, teda zo židovských Svätých spisov, je podľa nej židovské  náboženstvo teroristické?

Ak je pani Pietruchová presvedčená o svojej pravde, v poriadku, ale nemusí na to zneužívať Bibliu.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.


Už ste čítali?